Skip to content

Domeinenbank

/

Nieuwsbericht

Trends in de wereld van Domeinnamen: Plaatsnamen

Met het grote aantal domeinnamen dat we behandelen voor onze klanten, zien we regelmatig een rode draad verschijnen tussen deze vele aanvragen. De vorige keer bespraken we voor- en achternamen, deze keer bekijken we nóg een interessante trend: plaatsnamen.

Met het grote aantal domeinnamen dat we behandelen voor onze klanten, zien we regelmatig een rode draad verschijnen tussen deze vele aanvragen. De vorige keer bespraken we voor- en achternamen, deze keer bekijken we nóg een interessante trend: plaatsnamen.

Een plaatsnaam als domeinnaam

Plaatsnamen hebben weinig uitleg nodig om hun populariteit te verklaren. Dorpen, steden en gemeenten veranderen zelden van naam, dus is het van belang om de exact matchende domeinnaam voor zo’n locatie te hebben. Interesse in deze domeinnamen bestond logischerwijs altijd al, maar de mate van interesse en daarbij ook de slagkracht van de geïnteresseerden is sinds de coronapandemie flink toegenomen: nooit eerder ontvingen we zó veel concrete interesse voor dit soort domeinnamen. Onderzoek wees uit dat dit vooral komt door steeds actiever wordende maatschappelijke bewegingen en mensen die een lokaal initiatief neer willen zetten. 

Vastgoed

Buiten deze maatschappelijke initiatieven zien we ook een sterke andere ontwikkeling: interesse in plaatsnaam-domeinnamen vanuit de vastgoed-hoek.

Zo zien we steeds vaker dat projectontwikkelaars en investeerders zich mengen in de aanvragen voor allerlei plaatsen: niet alleen steden, maar ook wijken, staddelen, buurtschappen en dorpen. Doorvragen bij deze aanvragers leerde ons dat de ontwikkeling rondom boeren en hun land hierin belangrijk is. De verwachting is dat er de komende decennia een hoop bouwgrond bij zal komen wanneer meer boeren uitgekocht zullen worden. Alerte investeerders zien het alvast kopen van het “digitale vastgoed” als een mooie eerste stap, zodat ze vanaf die plek later het fysieke vastgoed aan kunnen gaan bieden.

Toerisme

In bepaalde streken en regio’s speelt ook het toenemende toerisme een steeds grotere rol. Niet alleen voor buitenlanders, maar ook voor de groter wordende groep die binnen Nederland blijft. Dit onderzoek van het CBS laat de duidelijke groei zien van toerisme binnen Nederland. De hele sector groeit flink sinds de pandemie. Dit betekent meer omzet, meer kansen en dus ook meer interesse in het voortraject van een eventuele boeking (hotel, toegangskaarten, rondleidingen, etc.). De meeste boekingen vinden inmiddels online plaats, waardoor de best aansluitende domeinnaam bij zo’n toeristisch gebied al snel veel geld waard is.

Hoewel veel mensen denken dat alleen de domeinnamen van grote steden hierbij veel interesse wekken, blijkt het tegendeel waar: zelfs de domeinnamen die passen bij de kleinste dorpjes blijken zeer gewild. Let hier zelf eens op, en maak het mee: wat staat er nu op de domeinnaam van de plaats waar jij woont?