Bij het beheren van enorme portfolio’s aan domeinnamen, zoals we bij Domeinenbank.nl doen, zien we veel overeenkomsten in de grote aantallen aanvragen. Hierdoor hebben we een uitstekend zicht op trends binnen de markt. Het komt dan ook vaak voor dat een bepaald soort domeinnaam ineens véél vaker langskomt! Dit heeft niet alleen invloed op ons werk, maar ook op de waarde van deze bepaalde categorieën. Vraag en aanbod blijft immers een belangrijke factor als het gaat om de waarde van een domeinnaam.
De trends die we de afgelopen maanden voorbij hebben zien komen kunnen we indelen in de volgende categorieën:
- Voornamen
- Achternamen
- Plaatsnamen
- Termen rondom duurzaamheid / klimaat
Voornamen zijn natuurlijk altijd een populaire categorie. Word je binnenkort vader of moeder van een kind? Dan is de kans groot dat je al even gekeken hebt of de domeinnaam die bij jou beoogde kindernaam past nog beschikbaar is. Tot voor kort kwamen de meeste aanvragen voor voornaam-domeinnamen inderdaad van trotse ouders, of mensen die ‘gewoon voor de heb’ hun eigen voornaam als e-mailadres wilden hebben. Dit soort aanvragers hebben de afgelopen tijd echter vermogende concurrentie gekregen! Naast trotse ouders en grootouders is er namelijk een nieuwe afzetmarkt bijgekomen wat betreft voornamen: Influencers, online persoonlijkheden en artiesten. Ik hoor je denken: die zitten toch alleen op Instagram en TikTok tegenwoordig? Nou, nee!
Influencers gaan voor eigen voornaam
Je krijgt vaak het stempel ‘influencer’ als je een social media-persoon met enige invloed bent. Wat we de laatste tijd steeds vaker zien is dat deze groep zich niet bij hun Instagram of Youtube-pagina houdt, maar hun merk (wat in de meeste gevallen hun voornaam is) uitbouwt tot een mega businessmodel rondom hun persoon. We zien bij Domeinenbank.nl dat influencers daarom ook buiten de socials hun naam willen registreren om business op te kunnen draaien. Op deze manier kunnen ze bovendien ook het e-mailadres gebruiken dat bij hun naam past. Door deze ontwikkeling is het hebben van een voornaam meer dan alleen een “leuk hebbedingetje” geworden. Een voornaam-domeinnaam kan zo toch een flinke commerciële waarde vertegenwoordigen.
Voornaam als product- of bedrijfsnaam
Naast de bovengenoemde trend, is een voornaam ook voor een bedrijf als herkenbare merknaam te gebruiken. Zo zijn er de voortenten van Isabella, het bedtextiel van Cinderella, denkt heel Nederland aan dezelfde persoon bij de naam Max en koop je je volgende huis op Jaap.nl bijvoorbeeld. Voornamen geven vrijwel altijd een positieve, herkenbare en vertrouwde vibe. Dit maakt dat ze marketingtechnisch goed te promoten zijn, en dus waarde hebben voor commerciële partijen.
Kortom, een voornaam heeft door de jaren heen meer waarde gekregen dan alleen sentimentele waarde. Op welke manier heeft jouw voornaam waarde voor jou? Ben jij benieuwd of jouw voornaam nog beschikbaar is? Check onze shop, of neem contact met ons op!