Bij het beheren van enorme portfolio’s aan domeinnamen, zoals we bij Domeinenbank.nl doen, zien we veel overeenkomsten in de grote aantallen aanvragen. Hierdoor hebben we een uitstekend zicht op trends binnen de markt. Het komt dan ook vaak voor dat een bepaald soort domeinnaam ineens véél vaker langskomt!
Een tijd geleden bespraken we al dat domeinnamen met voornamen de laatste tijd steeds populairder worden. Als voornamen in de lift zitten, mag je er dus ook van uitgaan dat ook achternamen razend populair zijn. En de concurrentie bij dit type domeinnaam is wellicht nóg moordender…
Achternaam als domeinnaam altijd al populair
Achternamen zijn eigenlijk al sinds de lancering van de .nl extensie populair. Vrijwel alle mogelijke achternamen die je in Nederland tegen kunt komen zijn dan ook al geregistreerd. Deze domeinnamen worden gebruikt voor uiteenlopende doeleinden. Soms privé – Puur voor het email adres, of bijvoorbeeld voor een website waarop de familiestamboom bijgehouden wordt. In de meeste gevallen blijken achternamen echter aangevraagd te worden voor zakelijke doeleinden. Een familiebedrijf draagt vaak een achternaam, die dan uiteindelijk ook de ‘merknaam’ van het bedrijf wordt. Je ontkomt in zo’n situatie, zeker bij bedrijven die klantgericht zijn, vaak niet aan het aankopen van de exact matchende domeinnaam. Hierdoor is vraag en aanbod een stevige factor bij de waarde van een Nederlandse achternaam met .nl-extensie.
Achternaam als merknaam van bedrijf
Wanneer je zoekt op je achternaam in het register van de Kamer van Koophandel, kom je al snel meerdere bedrijven en/of holdings tegen. Deze potentiële kopers hebben commercieel belang bij het bezitten van de exacte domein(achter)naam. Zij willen namelijk online gevonden kunnen worden op hoe ze als bedrijf door klanten aangesproken worden. Ook geeft het de (potentiële) klant extra vertrouwen wanneer de website en het e-mailadres overeenkomen met de roepnaam van het bedrijf.
Een goed begin…
Wat we ook regelmatig tegenkomen, is dat bedrijven in eerste instantie voor een goedkope oplossing zijn gegaan. Neem bijvoorbeeld het fictieve schildersbedrijf Jansen. Deze heeft in de beginjaren Schildersbedrijf-jansen.nl geregistreerd. Na vele jaren stapte de zoon van meneer Jansen in het bedrijf, en kwam met het idee om ook toebehoren voor thuisschilders te gaan verkopen. Hierdoor werd het schildersbedrijf ineens méér dan alleen een schildersdienst. Klanten zullen zeggen dat je “bij Jansen” moet zijn voor een blik verf, een kwast of een schilderklus. De uitbreiding van de aangeboden diensten maakt dat Jansen.nl ineens een veel beter dekkende naam is dan alleen Schildersbedrijf-jansen.nl. Anno 2023 hoort er bij deze uitbreiding ook een webshop. Op die manier wordt de waarde van de exact matchende domeinnaam ineens een stuk hoger voor zo’n bedrijf dat ooit bescheiden begon.
Op die manier krijgt een domeinnaam met een ‘simpele’ achternaam – op het eerste gezicht misschien meer geschikt voor de familiefoto’s van oma en een gezamenlijk emailadres – toch ineens een flinke commerciële waarde. Hoeveel waarde denk jij dat er aan jouw achternaam zit?