Hoe komt het dat je bij het aanschaffen van premium .nl-domeinnamen al lang niet alleen nog maar concurreert met Nederlanders?
.nl-domeinen gewild in het buitenland
Bij Domeinenbank.nl zien we steeds vaker bedrijven uit het buitenland aankloppen voor een .nl domeinnaam. Dit gaat doorgaans om afkortingen van hun naam in 2, 3 of 4 letters. Ook de exacte match met het product dat ze verkopen blijkt interessant. Deze domeinnaam hebben ze dan ook vaak al in de .com versie, of met de extensie vanuit hun eigen land. Waarom dan toch ook de .nl?
Internationaal bedrijf wil álle extensies hebben
Als we het deze buitenlandse partijen vragen, is het antwoord vaak vrij simpel; om als buitenlands bedrijf met uitbreidingsplannen is het belangrijk om de extensies van al hun lokale markten in bezit te hebben. Wij Nederlanders geven nog altijd het liefst geld uit op domeinen uit ons eigen land – wel zo vertrouwd, toch? In een steeds internationalere markt is het dan ook niet gek dat bedrijven ‘om zich heen grijpen’ als het gaat om het bemachtigen van meerdere versies van hun domeinnaam, inclusief .nl dus.
Wat betekent dit voor Nederlandse koper?
Er is meer concurrentie op een selecte groep domeinnamen. Concreet gezien betekent dit dat je bij het aanvragen van een .nl-domeinnaam iets vaker achter het net vist, zeker als de domeinnaam die je in gedachte hebt ook ‘werkt’ voor buitenlandse partijen. Staat je beoogde domeinnaam nog te koop? Wees er dan snel bij – een eindgebruiker doet na zijn domeinaankoop in de praktijk niet vaak meer afstand van deze domeinnaam. Zo’n domein is dan ‘Off the market forever‘: deze zal nooit meer op de markt verschijnen.