Het is nog altijd dringen geblazen op de domeinenmarkt. Iedereen is op zoek naar de mooiste, sterkste en meest optimale domeinnaam voor zijn onderneming. Helaas zijn er daar niet veel meer van over, zeker niet met gewilde domeinextensies als .nl of .eu. Toch is het in veel gevallen slim om iets meer te betalen voor zo’n gewilde domeinnaam met premium extensie. Je bent met een ‘nieuwe’ extensie, zoals bijvoorbeeld .online of .nu misschien goedkoper uit, maar zit daarna wel met een ander, mogelijk nóg groter probleem: je betrouwbaarheid. En betrouwbaarheid is in een wereldwijd web vol met schadelijke, oneerlijke of ronduit criminele websites nog altijd een onbetaalbaar goed.
.nl-domeinnamen blijven mateloos populair
Voor een klein land zijn we in verhouding ontzettend actief online. Dat zie je aan de populariteit van de .nl-extensie. Er zijn sinds de invoer van .nl maar liefst 6,2 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Dat is niet alleen nationaal gezien significant, maar ook op internationaal vlak: ‘we’ staan al sinds jaar en dag in de top 10 meest geregistreerde domeinextensies wereldwijd. En we blijven nog steeds het liefst ’trouw’ aan de .nl-extensie: sinds de start van de coronacrisis, begin 2020, zijn er al veel meer dan 1 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Pas als het écht niet anders kan, zoekt men pas zijn toevlucht in de nieuwere alternatieve extensies als .online, .shop of .store.
Betalen voor betrouwbaarheid
Waarom we ondanks dat soms pittige prijskaartje toch het eerst op zoek gaan naar een .nl-domeinnaam? Het heeft voornamelijk te maken met je online uitstraling. De hele wereld ziet niet alleen je domeinnaam, maar ook je domeinextensie. Een bezoeker kan in één oogopslag zien dat je voor een goedkoper alternatief gegaan bent. Voor een hobbysite of persoonlijk project is dat natuurlijk geen probleem. Ben je een serieus bedrijf? Dan is het verstandiger om voor een een serieuze domeinnaam te gaan.
Je domeinnaam als ‘voordeur’
Aangezien we steeds meer en vaker online ondernemen, is de domeinnaam alleen maar belangrijker geworden. Veel bedrijven die uitsluitend online opereren hebben geen duur pand, gevel met naam, uithangbord of raamsticker. Hun ‘voordeur’ is hun domeinnaam: de eerste indruk die de bezoeker van een website krijgt. Ondernemers die daar al de mist in gaan, raken hun bezoeker, nog vóór ze ‘binnengekeken’ hebben, kwijt. Een domeinextensie kiezen is dus beslist geen bijzaak. Sterker nog, in veel gevallen is een premium domeinnaam met bijbehorende betrouwbare extensie ronduit onmisbaar.