Skip to content

Domeinenbank

/

Succesverhalen

Nico kocht een premium domeinnaam bij Domeinenbank: “Investering die ik snel terugverdiende”

Achter elke domeinnaam schuilt een verhaal. Nico Oud, die zijn ideale domeinnaam via Domeinenbank wist te bemachtigen, vertelt waarom hij bij Domeinenbank voor de premium domeinnaam Nico.nl koos.
nico oud domeinenbank

In een tijdperk waarin iedereen voor een paar euro een professionele website online heeft staan, wordt het steeds moeilijker om op internet het verschil te maken. Ondanks dat ik een prima domeinnaam had, investeerde ik toch in een premium domeinnaam.In dit artikel deel mijn belangrijkste beweegredenen hiervoor en leg ik uit waarom ik blij was dat Domeinenbank de domeinnaam in bezit had.

Waarom wilde ik een premium domeinnaam?

Maar, voordat ik mijn belangrijkste argumenten om te investeren in een nieuwe premium domeinnaam met je deel, zal ik je uitleggen wat de strategie achter deze keuze was. 

Want met zo’n 40.000 coaches in Nederland, is het belangrijk dat ik me continu blijf onderscheiden. Mijn expertise als business coach is zeker uniek, maar dat is niet in een of twee zinnen over te brengen op potentiële klanten. Wel belangrijk, want de gemiddelde websitebezoeker (ook op Google) maakt in een fractie van een seconde de beslissing of iets voor hem relevant is, of niet. Een domeinnaam zegt dan al heel veel. Een domeinnaam als business-coach-nederland.nl zou bijvoorbeeld minder goed overkomen, dan de domeinnaam nicooud.com. Ik had het geluk dat ik heel wat jaren geleden mijn naam nog in .nl en .com kon registreren. Om mezelf te onderscheiden en mijn personal brand te versterken, kocht ik de domeinnaam nico.nl via domeinenbank.nl. Een investering die ik snel terugverdiende.

“Ik wilde alléén mijn voornaam”

Een voornaam-achternaam-domeinnaam laat wel wat kwaliteit doorschemeren, maar is nog niet echt uniek te noemen. Heb je een vier, vijf of zes-letter domeinnaam, dan blijft deze al veel beter hangen. Die korte domeinnamen zijn schaars en vaak bezet. Dus weten mensen dat je die domeinnaam waarschijnlijk hebt moeten kopen. En dat laat dan weer zien dat je je business serieus neemt. En daarom had ik mijn zinnen gezet op de domeinnaam nico.nl.

Ik zal je nu meenemen langs de 3 belangrijkste overwegingen om nico.nl te kopen en sluit af met het rendement dat deze investering tot nu toe heeft opgeleverd en waarom ik denk dat domeinnamen steeds belangrijker worden in de toekomst.

Argument 1: de eerste indruk zegt alles

Hoe zorg je vandaag de dag dat je jezelf onderscheidt van de hevige concurrentie? Hoe laat je zien dat jij ‘the real deal’ bent? Je hebt een fractie van een seconde om een eerste (online) indruk te maken en dat is te weinig om regels tekst te verwerken. Maar, bijvoorbeeld in Google, kijken steeds meer mensen bewust naar de domeinnaam om in te schatten of een zoekresultaat relevant voor ze is.

Een lange domeinnaam met streepjes en keywords straalt niet echt professionaliteit en autoriteit uit. Maar heb je een premium domeinnaam of een korte en unieke merknaam, dan komt dat een stuk professioneler over.

En niet alleen op Google zorgt mijn domeinnaam voor een goede eerste indruk. Ook mijn logo, en daarmee alle print documenten, maken een betere eerste indruk. Of wat dacht je van mond-tot-mond reclame? Nico.nl is zo gezegd..

Argument 2: beter vindbaar in de zoekmachines

Een premium domeinnaam is goed voor zoekmachine optimalisatie en niet alleen vanwege het keyword zelf. Een korte en (vaak) makkelijk te onthouden domeinnaam is interessant voor SEO, omdat mensen vaker op zoekresultaten klikken met een betrouwbaar uitziende domeinnaam.

Aangezien die Click Through Rate als een rankingfactor meeweegt, beïnvloedt dat dus je posities in grote zoekmachines zoals Google en Bing op een positieve manier.

Een ander signaal voor Google is hoeveel direct verkeer je naar je website genereert. Mensen die jouw domeinnaam intoetsen in de browser kennen jou kennelijk al en dat is een goed signaal voor Google. Met een korte premium domeinnaam die makkelijk te onthouden is, is de kans groter dat mensen direct naar jouw website navigeren.

Argument 3: Branding

Last but not least… branding. Branding is iets wat ik persoonlijk te lang heb onderschat. Ik heb lang zelf mijn logo’s in elkaar geknutseld en dat was altijd goed genoeg. Maar ik wilde me onderscheiden en de kwaliteit die ik lever aan mijn klanten goed laten weerspiegelen in mijn personal brand.

Mijn klanten zeggen nooit “Je moet Nico Oud hebben”. Als ze mij aanbevelen, dan zeggen ze: “Je moet Nico hebben!”. Toen ik daarover nadacht, ontstond het idee. Of eigenlijk de droom… zou hij nog vrij zijn? Zou ik hem kunnen kopen? Zou iemand hem überhaupt kwijt willen? En daar kwam voor mij Domeinenbank in beeld.

“Mensen begrepen niet waarom ik zaken wilde doen met een domeinnaamhandelaar”

Ik vond de domeinnaam Nico.nl niet goedkoop, maar dat maakte hem tegelijkertijd interessant en premium.  

Mensen in mijn omgeving begrepen niet waarom ik zaken wilde doen met een domeinhandelaar. Ik merkte dat daar veel weerstand zat, maar ik zag het juist als een kans! Als de domeinnaam in het bezit was geweest van een Nico, dan had diegene waarschijnlijk veel minder snel afscheid genomen van zo’n mooie domeinnaam. Doordat nico.nl te koop stond bij domeinenbank.nl voor een premium prijs, was deze wel beschikbaar. 

Hoewel ik moest wennen aan het idee dat ik moest betalen voor een domeinnaam, wilde ik de investering omwille van de hiervoor genoemde redenen toch doen. En wat een verschil heeft dat gemaakt voor mijn business! 

“Gelijk veel nieuwe klanten”

Achteraf denk ik dat het een waardevolle investering is geweest. Alleen al de reuring die het teweegbracht, leverde me al gelijk drie klanten op. Hiermee was voor mij de investering al na enkele weken terugverdiend. 

Nu hou ik het niet meer bij, maar ik weet zeker dat die mooie, premium domeinnaam me nog steeds klanten oplevert. Alleen al omdat ik er beter door ben gaan ranken in de zoekmachines, maar ook zeker omdat het bijdraagt aan een sterk merk. 

Het aankoopproces liep soepel via domeinenbank.nl. Het professionele team heeft me goed geholpen bij de aankoop. Het blijft toch wel een ding als je een paar duizend euro over moet maken voor een virtueel product, waarbij het product pas wordt geleverd na de betaling. De professionaliteit waarmee het team van domeinenbank.nl me heeft geholpen gaf me gemoedsrust en het vertrouwen dat het goed zou komen. 

Zo hielp Domeinenbank me uiteindelijk aan mijn gedroomde vindplaats op het internet: nico.nl