De marketingwaarde van een goede domeinnaam

Waarom is een domeinnaam eigenlijk zo belangrijk?

Het is éindelijk zover!

Het is eindelijk zover: na maandenlange, misschien wel jarenlange inspanning, heb je eindelijk je eigen bedrijf opgezet. En dat mag de hele wereld natuurlijk weten! Maar, hoe zorg je er anno nu eigenlijk voor dat jouw doelgroep bekend wordt met jouw onderneming?

Waarom is een goede domeinnaam zo belangrijk?

Veel mensen vragen zich af waarom het registreren van een goede domeinnaam belangrijk is. Een goede domeinnaam is belangrijk, omdat een domeinnaam (ook wel url genaamd) van directe invloed is op het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt.

”Een domeinnaam is van directe invloed op het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt.”

Een groot concurrentievoordeel

Webbezoekers hechten steeds meer waarde aan een betrouwbare uitstraling van een website. Een goede domeinnaam draagt hier aanzienlijk aan bij. Zo zijn Nederlandse webbezoekers eerder geneigd om bij een webshop te bestellen met een duidelijke, relevante domeinnaam met een .nl extensie.

Beschik jij over zo’n goede domeinnaam? Dan is de kans groot dat men eerder bij jou bestelt dan bij een concurrent die dit niet heeft.

Betere vindbaarheid in zoekmachines als Google

Een goede domeinnaam is een belangrijke factor voor online zoekmachines als Google. Deze zoekmachines hechten namelijk veel waarde aan een domeinnaam, tijdens het inladen van alle relevante zoekresultaten. Een domeinnaam die relevanter is en dus beter bij het zoekresultaat past, heeft een grotere kans om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Met een goede domeinnaam heb je dus al een kleine voorsprong op je concurrenten, die dit niet hebben!

Betrouwbaarheid & professionaliteit

Betrouwbaarheid en professionaliteit, het zijn twee kernwaarden die voor elke ondernemer van essentieel belang zijn. Vooral online ondernemers hebben veel baat bij een betrouwbaar en professioneel imago. Een goede domeinnaam helpt daarbij. Neem bijvoorbeeld de volgende twee domeinnamen: www.azoren.nl of www.azoren-vakantie-365.info. De eerste domeinnaam ziet er aanzienlijk betrouwbaarder uit dan de tweede. De kans dat men een vakantie boekt bij de eerste website, is dan ook veel groter dan bij de tweede website.

Bezoekers zullen je merk beter onthouden

Wie een goede domeinnaam heeft, maakt het zijn klanten een stuk makkelijker om de naam van zijn merk te onthouden. Een voorbeeld: www.domeinenbank.nl is makkelijker te onthouden, dan bijvoorbeeld www.domeinenbank-365.info. Hierbij spelen zowel de lengte van de domeinnaam, als de extensie (.nl of .info) een belangrijke rol.

Een professioneel e-mailadres

Een groot voordeel van het hebben van een sterke domeinnaam, is dat je ook meteen over de mogelijkheid van een sterk e-mailadres beschikt. Zo wordt info@domeinenbank.nl bijvoorbeeld professioneler gezien, als infodomeinenbank@gmail.com. Bovendien is een e-mailadres, gerelateerd aan jouw domeinnaam ook veel makkelijker te onthouden voor webbezoekers!

Meer omzet door een goede domeinnaam

Wanneer we al deze voordelen op een rijtje zetten, kunnen we concluderen dat een goede domeinnaam een nóg groter voordeel heeft: een hogere omzet. Je zal tenslotte makkelijker meer bezoekers naar jouw website trekken, die beter weten wat ze van jouw website kunnen verwachten!

Heb je een vraag? Stel hem dan gerust.